matildaarneeriksson

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

Sextips och dialektproblem?

Av Matilda - 21 december 2009 00:44

Å hej å hå! Jag känner mig som världens sämsta bloggerska just nu! Det är bara det att mina dagar inehåller typ: 

- Vakna

- Äta

- Dator

- Tv

- Dator, tv, sms:a, spela spel på pappas mobil, äta och prata telefon, samtidigt (JAG ÄR SIMULTANFÖRMÅGANS GUDINNA!)

- Skriva musik

- Träningsprogramm

- Läsa

- Sova.


 Och egentligen, HUR kul är det att läsa om, på en skala?

Men idag bröts detta nyupptagna mönster! Pappa och jag åkte till farmor och åt mat helt enkelt! Och sedan for vi på OK, där pappa postade ett brev och jag köpte Januari-numret av Cosmopolita(n?) eller vad den nu heter. Den handlade mest om typ "Hur du får mannen du älska att älska dig", och "Älska dig till ett djupare förhållande", och "Årets astro - så fångar du skorpionen, oxen, vågen o.s.v.", MEN! Det fanns faktiskt läsbara artiklar också! Och de ovantående artiklarna var intressanta på sina sätt också, och det stod mycket om psykologi o.s.v., vilket är lite intressant!

 Idag har jag också skrivit ett julkort till mina barn! Mina barn innebär barnen på det dagiset som jag praktiserade på tidigare i år, som jag blev otroligt fäst vid! De är otroligt unika och jag lärde mig jättemycket av dem. Jag hade planerat att åka dit och bjuda på pepparkakor nu till jul, men eftersom att jag inte känner mig 100% frisk, så vill jag inte riskera att smitta de små liven nu precs innan jul, så de får nöja sig med ett kort och lovord om nästa gång jag är uppe!

 Jag har insett att jag är som en språk-kamelejont(stavning?)! När jag är i Täby med omnejd pratar jag Stockholmska. Men så fort jag lyfter på luren och ringer mamma, eller kommer innanför dörren, så är det som om jag har en knapp på ryggen, som någon trycker på, och vips så pratar jag norrländska! Och när jag kommer i närheten av en Karlskrona-bo, så pratar jag Karlskronitiska!

Sedan finns det olika steg också! Med mamma patar jag normal, förstålig norrländska. Sedan ringer pappa, och helt plötsligt så förstår jag knappt vad jag själv säger! Och idag, när jag insåg allt detta, var jag hos farmor. När vi kommer ut därifrån, så säger jag:

 "Far, kan du håll i me så ja int fall?"

 Jag menar hallå? Visst, norrländskt uttal i all ära, men "fall"? Sen när säger jag "Fall" i stället för "Ramlar"? Och varför sa jag bara inte "faller"?(Far, btw, säger jag i vanliga fall, because I'm such a nerd :P)

Detta kommer ur att farmor säger så, hon använder lite mer gammelmodiga ord. Och jag snappar upp det! Jättejobbigt! Och jag kan bokstavligen inte prata t.ex norrländska med en stockholmare (om jag inte gör mig till), det är omöjligt, det tar emot!


Idag såg jag värsta bra filmen med Leonardo DiCaprio, Romeo and Juliet. Fast den var jättekonstig! Det var typ modernt sceneri, men dem pratade gammeldags!  Men den var jättefin, och Leo är faktiskt det bästa skådespelaren jag vet, han har en sådan talang!


Neeeej, nu känner jag att det drar iväg här! Får skriva mer imorgon!


Hejdå!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 13 augusti 2010 23:17

Såg att syrran börjat blogga igen, och kom på att JAG OCKSÅ HAR EN BLOGG?!   ÅÅÅH, det har hänt en del sen sist... Men vi kan säga att det varit mycket ångest och mycket sorg, men viktigast av allt mycket lycka. Har gått ut 9:an, fått glädjebeske...

Av Matilda - 29 juni 2010 04:10

Detta är ett av mina depp-inlägg, som handlar om hur besviken jag är på mina vänner. Du behöver inte läsa det, det är bara onödigt... ______________________   Seriöst, att logga in på facebook är alltid som ett färskt slag i ansiktet. Att se bi...

Av Matilda - 7 maj 2010 22:22

Hello Internet!   Jag har varit borta ett tag, varit på skolavslutning och träffat min älskade Emma. Nu ska jag göra mig i ordning, för om några timmar ska jag till Idol,   HEJHEJ! ...

Av Matilda - 29 april 2010 21:38


Yo!    Vad har hänt idag då?  -Inte mycket!    Jag har tränat + sprungit 4,5 km (bedrift för att vara jag!), gjort ett pricktest, som visade att jag inte är allergisk mot någonting av de sakerna som de testade mig för, haft kulturprojekt oc...

Av Matilda - 28 april 2010 20:36


JAG HAR FÅTT EN LILLASYSTER!!!!   Den 27/4-10 klockan 23.56 föddes hon (hon har inget namn ännu). Hon väger 3250g och är 51 cm lång, och det sötste jag sett i hela mitt liv! Ett underverk! Jag går nästan under bara jag tänker på att jag inte får ...

Ovido - Quiz & Flashcards